Terug

NMBS Brugge

NMBS Brugge

Voor het project voor de NMBS te Brugge werd de bestaande tunnel onder de sporen volledig gesloopt met inbegrip van de trappen, roltrappen en liften. Ter plaatse van de bestaande tunnel werd een nieuwe tunnel gebouwd van ca. 20m breed en ca. 85m lang. In deze nieuwe tunnel werd ruimte voorzien voor concessies, waaronder zich een technische tunnel bevindt. De funderingen van de tunnel werden uitgevoerd met de techniek van beschoeide sleuven.

Alle perrons, luifels, trappen en roltrappen werden vernieuwd en per perron werd een panoramische lift voorzien. Tijdens de werken konden maximaal 2 sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn, opdat de normale exploitatie van het station werd niet verstoord zou worden. Teneinde de uitvoeringstermijn te verkorten, werd gekozen om bepaalde werken onder tijdelijke stalen hulpbruggen uit te voeren, welke tijdens weekendoperaties werden geplaatst.

Parallel aan de tunnel– en perronwerken werd in gesloten ruwbouw ook een groot kantoorgebouw gebouwd (lengte gebouw +/-350m) met 2 ondergrondse parkings (inclusief een fietsenstalling voor +/- 1500 fietsen), 4 kantoorverdiepingen en 1 technisch niveau bovendaks. Dit gebouw omvat eveneens een grote inkomhal welke toegang tot het station en de vernieuwde tunnel verschaft.

De tijdelijke vereniging als pilootaannemer verwezenlijkte de coördinatie in ruimte en tijd van alle nevenaannemingen (binnenafwerking en technieken) en van alle nutsmaatschappijen.

  • Type
    Verbouwing stationsingang & vernieuwen perrons, sporen en tunnels. Bouw kantoren, een ondergrondse parking voor 800 auto's en 1000 fietsen.
  • Ligging
    Achterzijde station te Brugge St. Michiels
  • Opdrachtgever
    NMBS-Holding, Afdeling Patrimonium Gent
  • Architect
    Eurostation nv
  • Studiebureau Stabiliteit
    Eurostation nv
  • Studiebureau Technieken
    Eurostation nv
  • Studiebureau Akoestiek
    Daidalos Peutz Bouwfysisch Ingenieursbureau bvba
  • Controlebureau
    Seco cv
  • Oppervlakte bovengronds
    volledige zone 21.250 m², technische tunnel 680 m²
  • Aanvang der werken
    oktober 2004
  • Einde der werken
    september 2010
  • Uitvoeringstermijn
    72 maanden